Online donorportaal

Via het online donorportaal kan je zicht krijgen op de niet medische informatie die wij over jou bewaren. Je kan terugvinden wanneer je de laatste keer doneerde, of je al terug in aanmerking komt voor donatie en een afspraak maken voor een bloed- of plasmadonatie in onze donorcentra.

1. Waar kan ik mijn donornummer vinden?

Je kreeg het per mail, maar je kan het ook opnieuw aanvragen via donorportaal@rodekruis.be.

2. Het donorportaal is maar voor een deel vertaald in het Nederlands. Is dit normaal?

Nee, in Safari en Internet Explorer zou het donorportaal perfect in het Nederlands moeten worden weergegeven.

Werk je echter in Firefox, dan is het belangrijk dat je taalinstelling in Firefox op Nederlands-Belgisch staat:

  • Klik rechtsboven aan op instellingen
  • Vervolgens op inhoud
  • Kies Talen
  • Kiezen
  • Kies vervolgens de taal NL BELGISCH (niet NL Nederland) en klik op OK.

    Indien deze taal niet standaard is ingesteld, kan je ze steeds zelf toevoegen.

     

Als dit het geval is, zou je het donorportaal in het Nederlands moeten kunnen zien.

 

3. Twijfel je of nu wel al mag doneren?

Op de homepagina van het donorportaal vind je onder de rubriek Jouw informatie de vermelding “Je mag terug doneren vanaf” Staat hier de datum van vandaag? Dan kan je, op basis van de informatie die wij momenteel van jou hebben, vanaf vandaag in aanmerking komen voor een donatie. Uiteraard kan het zijn dat er intussen een andere reden is, die ons nog onbekend is, waarom je toch niet zou mogen geven. Doe voor alle zekerheid nog even de donorzelftest voor je een afspraak maakt of langs komt.

 

4. Twijfel je of je mag doneren?

Doe de donorzelftest voor je een afspraak maakt of langs komt. Deze test omvat niet alle redenen van uitstel maar geeft de vaakst voorkomende redenen waarom iemand niet zou mogen doneren weer.

 

5. Bloedinzamelingen voor jouw donorgroep: mag ik niet kiezen waar ik ga doneren?

Op de homepagina onder jouw informatie staat de locatie vermeld waarvoor wij je steeds uitnodigen. Uiteraard staat het je vrij om daar te doneren waar het je nu best past. Stuur een mailtje naar bloed@rodekruis.be met vermelding van die locatie waar je naar uitgenodigd wil worden in de toekomst, dan passen wij je donorgroep aan.

 

6. Wat betekent de vermelding “Walk in” naast de locatie van mijn bloedinzameling?

Dit betekent dat je voor deze plaats geen afspraak kan inboeken. Je mag op deze plaats gewoon langs komen om bloed te komen geven zonder afspraak vooraf.

 

7. Kan ik een afspraak maken om bloed te gaan geven op de bloedinzameling bij mij in de buurt?

Je kan enkel afspraken maken in de donorcentra voor de donatie van bloed en plasma.

Voor bloedplaatjes kan je enkel telefonisch of in het donorcentrum een afspraak maken omdat niet iedereen in aanmerking komt voor de donatie van bloedplaatjes en de nood aan donaties sterk wordt bepaald door de voorraad op dat moment.

8. Onder mijn donaties vind ik een overzicht terug met mijn opkomsten. Het totaal aantal donaties waarvoor ik gehuldigd werd, komt hiermee niet overeen?

Voor een huldiging komen enkel de effectieve donaties in aanmerking. Kwam je een keertje langs maar mocht je toen niet doneren? Dan telt deze opkomst niet mee in je huldigingsaantal van effectieve donaties maar wel in je aantal opkomsten dat weergegeven wordt op het donorportaal.

9. Ik wil een afspraak inboeken maar volgens het systeem mag ik niet doneren. Nochtans is mijn laatste bloeddonatie al langer dan 2 maanden geleden. Hoe kan dit?

Consulteer even bij "Mijn afspraken" of er niet reeds een afspraak is geboekt in de toekomst. Het systeem houdt immers rekening met je donaties maar ook met je afspraken in de toekomst. Is dit niet het geval? Kijk dan even naar de datum waarop je terug mag geven op de homepagina. Is deze de dag van vandaag, dan zou je een nieuwe afspraak moeten kunnen inboeken. Is dit een datum in de toekomst: dan kan je voor deze datum niet opnieuw doneren.  Heb je toch nog vragen hierbij? Stuur dan een mailtje naar bloed@rodekruis.be.

10. Moet ik mijn donornummer invullen als ik mijn profiel aanmaak op het donorportaal?

Ja, we raden je aan dit te doen. Je kan zonder donornummer ook een profiel aanmaken maar dan kunnen we jouw portaalprofiel niet linken aan je donorfiche in onze databank. Je zal dan ook geen gegevens zoals je eerdere donaties en je bloedgroep kunnen consulteren. Een afspraak kan je wel maken maar deze wordt dan ook niet gelinkt aan je donorprofiel.

11. Waarom kan ik via het donorportaal geen afspraak maken om bloedplaatjes te geven?

Niet iedereen komt in aanmerking om bloedplaatjes te geven. Enkel donoren met bloedgroep A of O én met voldoende bloedplaatjes in het bloed komen in aanmerking voor een bloedplaatjesdonatie.

Bloedplaatjes kunnen bovendien maar 5 dagen na de donatie bewaard worden. Een donatie wordt dus ingepland in functie van de noden op korte termijn, bij bestaande donoren.

Via het donorportaal kan iedereen een afspraak inboeken, dus ook donoren die mogelijk niet aanmerking komen voor een donatie. Om dit te vermijden, vragen we aan bloedplaatjesdonoren om een afspraak te maken via telefoon of in het donorcentrum zelf.

12. Waarom krijg ik toch nog een bevestigingsmail nadat ik mijn afspraak geannuleerd/gewijzigd heb?

Wanneer je een afspraak maakt, kan je aangeven dat je een herinneringsmail wenst te ontvangen één dag voor de eigenlijke afspraak. Als je nadien de afspraak nog wijzigt of annuleert, ontvang je nog steeds deze herinneringsmail aangezien deze niet vatbaar is voor later uitgevoerde wijzigingen.

Zoek een bloedafname bij jou in de buurt

Je kan pas plasma of bloedplaatjes geven als je al bloed gaf

Mag ik bloed geven?

Ben je niet zeker of je bloed mag geven? Dankzij onze donorzelftest kom je niet vergeefs naar een donatie.

+ Mag ik bloed geven?