Onderzoek door ons Transfusion Research Center

Overal in Vlaanderen zamelen we bloed in en bevoorraden we ziekenhuizen met veilige bloedproducten. We streven daarbij naar een steeds betere en snellere dienstverlening. Dat kunnen we onder andere garanderen door goed onderzoek te doen naar (onze) bloedproducten.

Heel wat onopgeloste vragen

Ons Transfusion Research Center (TReC) onderzoekt biologische, biochemische en biomedische vragen over de afname, bereiding, bewaring, werking en kwaliteit van bloedproducten.

Het team van wetenschappers focust vooral op bloedplaatjes en hun rol bij de behandeling van bloedingen. Afgenomen bloedplaatjes kunnen we momenteel nog niet lang bewaren, in tegenstelling tot bloedplasma en rode bloedcellen. Er zijn nog heel wat onopgeloste vragen. Waarom kunnen ze niet worden gekoeld of ingevroren? Waarom werken ze na vijf à zeven dagen bewaring niet meer naar behoren? Welke nieuwe technieken kunnen we inpassen in de bewaring van bloedplaatjes? Onze wetenschappers zoeken naar het antwoord.

Meer informatie over TReC en ons onderzoek.

Stel je vraag

  • Geboortedatum

  • verzend

Op de hoogte blijven? Schrijf je in op onze nieuwsbrief:

Nieuws

  • Omdat niet iedereen tijdens de week de tijd vindt om bloed of plasma te doneren, zetten onze elf donorcentra vier keer per jaar de deuren open op zaterdag. Afgelopen zaterdag was het opnieuw zover en toonden maar liefst 1.249 donoren hun warme hart door langs te komen. In Mechelen genoten de…

    Lees meer...
  • In juli 2007 heeft An Luyten een vrije dag die helemaal anders loopt dan gepland. Vanuit haar woonplaats Antwerpen vertrekt ze in de namiddag met de wagen. Aan een kruispunt in het midden van het stadscentrum neemt ze een afslag naar links, maar moet plots het rempedaal induwen omdat een stroom…

    Lees meer...
  • Maar liefst 150 organisaties en bedrijven lieten de A’s, O’s en B’s uit hun naam of logo verdwijnen in het kader van de Missing Type-campagne die vorige week opgestart werd. Heel wat mensen deden hetzelfde op social media. Een ongelooflijk mooie ondersteuning van deze campagne!  De bedoeling van…

    Lees meer...