Uitmuntend in bloedvoorziening!

14/07/15

Na verkeersongevallen, bij operaties of na bevallingen is er vaak heel wat bloed nodig om levens te redden. Ook in 2014 bevoorraadden we de Vlaamse ziekenhuizen met voldoende en veilige bloedproducten. In totaal leverden we 335.768 bloedproducten en konden we rekenen op 41.339 nieuwe donoren. Dat is 8,27% meer dan in 2013! En of dat bloed broodnodig is!

Alex Cosemans raakte zes jaar geleden zijn been kwijt tijdens een ongeluk in de tuin. Hij beseft als geen ander hoe belangrijk bloed geven is.

Vorig jaar namen we 372.759 geslaagde donaties af bij 184.734 donoren. De meeste van deze donoren geven bloed (161.049), gevolgd door plasma (20.402) en bloedplaatjes (3.268). 50,66% van de donoren is een vrouw. 91% van de donoren is tussen 20 en 60 jaar. Als kers op de taart geeft 97% van de donoren aan nog eens bloed te willen geven in de toekomst!

 

29 andere Rode Kruiszaken die je zeker moet onthouden van 2014? Je leest ze in ons jaarverslag!


Verwante items

  • ​Herinner je je nog hoe we deze zomer alle A, B en O's lieten verdwijnen? Met de Missing Type campagne schudden we de Vlaming op een originele manier wakker over het belang van bloedgroepen. Dat vond ook de jury van de Kortom Communicatieprijs: Missing Type is een van de genomineerden! Niet alleen…

    Lees meer...
  • In juli 2007 heeft An Luyten een vrije dag die helemaal anders loopt dan gepland. Vanuit haar woonplaats Antwerpen vertrekt ze in de namiddag met de wagen. Aan een kruispunt in het midden van het stadscentrum neemt ze een afslag naar links, maar moet plots het rempedaal induwen omdat een stroom…

    Lees meer...
  • 30-09-16 Donorportaal

    Via het donorportaal kan je online een afspraak maken om bloed of plasma te geven in een van onze 11 donorcentra. Via het donorportaal kan je je afspraken ook verzetten of annuleren, mocht dat nodig zijn. Hoe meer donoren een afspraak maken, hoe meer voordeel voor jou als donor. Want door het…

    Lees meer...
  • Maar liefst 150 organisaties en bedrijven lieten de A’s, O’s en B’s uit hun naam of logo verdwijnen in het kader van de Missing Type-campagne die vorige week opgestart werd. Heel wat mensen deden hetzelfde op social media. Een ongelooflijk mooie ondersteuning van deze campagne!  De bedoeling van…

    Lees meer...

Deel dit nieuws:

Op de hoogte blijven? Schrijf je in op onze nieuwsbrief: