Jouw plasma: een wereld van verschil voor Finn

20/01/16

In 2016 gaan we op zoek naar 10% meer plasma. Plasma is een minder bekende vorm van doneren, maar daarom niet minder nodig. Finn, zes jaar oud en vechtend tegen lymfeklierkanker, is daarvan het levende bewijs.

Het begint allemaal in de zomer van 2015. Op een dag wordt er bij Finn een gezwollen kliertje in de hals vastgesteld. Het verdict is loodzwaar: lymfeklierkanker. Het leven van Finn en zijn omgeving verandert van de ene dag op de andere.

Gelukkig mag én kan Finn naar huis en zijn de periodes in het ziekenhuis meestal van korte duur. En dat allemaal dankzij plasma. "Wanneer zijn bloedwaarden niet goed zijn, heeft Finn plasma nodig om er terug bovenop te komen. Soms moet hij hiervoor in het ziekenhuis blijven, maar soms kan hij dankzij plasma ook ambulant behandeld worden. En dat is fijn, want een kind recupereert nergens beter dan thuis,” vertelt mama Sofie. Zelf geeft Sofie al jaren plasma. En sinds de ziekte van haar zoontje beseft ze nóg beter hoe hard dat nodig is.

Zoals Finn zijn er nog velen. Kom jij ook eens langs om plasma te geven? Klik hier voor een donorcentrum in jouw buurt en maak een afspraak!

 


Verwante items

  • ​Herinner je je nog hoe we deze zomer alle A, B en O's lieten verdwijnen? Met de Missing Type campagne schudden we de Vlaming op een originele manier wakker over het belang van bloedgroepen. Dat vond ook de jury van de Kortom Communicatieprijs: Missing Type is een van de genomineerden! Niet alleen…

    Lees meer...
  • In juli 2007 heeft An Luyten een vrije dag die helemaal anders loopt dan gepland. Vanuit haar woonplaats Antwerpen vertrekt ze in de namiddag met de wagen. Aan een kruispunt in het midden van het stadscentrum neemt ze een afslag naar links, maar moet plots het rempedaal induwen omdat een stroom…

    Lees meer...
  • Maar liefst 150 organisaties en bedrijven lieten de A’s, O’s en B’s uit hun naam of logo verdwijnen in het kader van de Missing Type-campagne die vorige week opgestart werd. Heel wat mensen deden hetzelfde op social media. Een ongelooflijk mooie ondersteuning van deze campagne!  De bedoeling van…

    Lees meer...

Deel dit nieuws:

Op de hoogte blijven? Schrijf je in op onze nieuwsbrief: