13.297 donoren kwamen langs tijdens de kerstvakantie

08/01/16

Op zaterdag 26 december 2015 en zaterdag 2 januari 2016 opende Rode Kruis-Vlaanderen uitzonderlijk de deuren van haar donorcentra om de bloedvoorziening ook tijdens de feestdagen vlot te kunnen laten verlopen. Kerstmis en Nieuwjaar vielen immers op een vrijdag en zorgden voor een extra lang weekend. Dat is minder leuk voor de bloedvoorraad. Vooral voor de voorraad bloedplaatjes kon dat moeilijkheden opleveren. Deze zijn immers maar 5 dagen houdbaar.

De extra inzamelingen op de 2 zaterdagen waren dus noodzakelijk om de lange weekends overbrugd te krijgen. Drie maanden lang gingen we op zoek naar 2016 warme donoren. Uiteindelijke mochten we maar liefst 2.121 donoren op beide dagen verwelkomen. Tijdens de volledige kerstvakantie waren dat er 13.297 in totaal.

Dit fenomenale resultaat zorgde ervoor dat we de ziekenhuizen ook tijdens de feestdagen zonder problemen hebben kunnen bevoorraden. Een dikke merci aan iedereen is hier dus zeker op zijn plaats!

Bloed geven in januari

Wil je zelf nog bloed geven in januari? We ontvangen iedereen met open armen, maar donoren met een negatieve bloedgroep nog net iets meer. Bekijk hier waar jij bloed kan geven in januari - in jouw buurt of in een van onze 11 donorcentra.

 

Foto's van de zaterdagopening op 26 december kan je bekijken op onze Facebookpagina.


Verwante items

  • Omdat niet iedereen tijdens de week de tijd vindt om bloed of plasma te doneren, zetten onze elf donorcentra vier keer per jaar de deuren open op zaterdag. Afgelopen zaterdag was het opnieuw zover en toonden maar liefst 1.249 donoren hun warme hart door langs te komen. In Mechelen genoten de…

    Lees meer...
  • In juli 2007 heeft An Luyten een vrije dag die helemaal anders loopt dan gepland. Vanuit haar woonplaats Antwerpen vertrekt ze in de namiddag met de wagen. Aan een kruispunt in het midden van het stadscentrum neemt ze een afslag naar links, maar moet plots het rempedaal induwen omdat een stroom…

    Lees meer...
  • Maar liefst 150 organisaties en bedrijven lieten de A’s, O’s en B’s uit hun naam of logo verdwijnen in het kader van de Missing Type-campagne die vorige week opgestart werd. Heel wat mensen deden hetzelfde op social media. Een ongelooflijk mooie ondersteuning van deze campagne!  De bedoeling van…

    Lees meer...

Deel dit nieuws:

Op de hoogte blijven? Schrijf je in op onze nieuwsbrief: