Naar jaarverslag

leerkrachten leerden eerste hulp

Ook in het onderwijs is eerste hulp onmisbaar. We willen dan ook zoveel mogelijk leerkrachten eerste hulp aanleren. Zo zijn ze niet alleen in staat om leerlingen te helpen als dat nodig is; ze kunnen hun kennis van eerste hulp ook aan hun leerlingen doorgeven. Nooit eerder gaven we zoveel opleidingen aan leerkrachten.

Rode Kruis-Vlaanderen leerde leerkrachten en docenten van het lager en secundair onderwijs door middel van initiaties eerste hulp verlenen bij de meest voorkomende verwondingen in de klas of op de speelplaats. In 2016 gaven we deze opleiding 54 keer aan 640 leerkrachten, goed voor 175 uren les.

Daarnaast leidden we leerkrachten uit het secundair onderwijs en docenten van de lerarenopleidingen op tot Lesgevers Eerstehulpverlening Onderwijs. Na deze opleiding kunnen zij zelf hun leerlingen opleiden en hen Rode Kruisbrevetten uitreiken. Via dit ‘Train the Trainer’-principe schoolden we in 2016 138 leerkrachten en docenten.