Meer weten over Rode Kruis in 2015

Malawische families hebben veilig water

We helpen landen met het uitbouwen van goede voorzieningen van water, sanitatie en hygiëne (WASH). We zorgen niet alleen voor herstellingen en installaties, we informeren en sensibiliseren mensen ook over het belang van veilig water, sanitair en hygiëne. We gaan daarvoor van deur tot deur om mensen aan te spreken, opleidingen te geven … Op die manier helpen we veel ziektes voorkomen, ook op lange termijn.

In 2015 zetten we in op WASH-programma’s in Nepal, Oeganda, Burundi en Malawi. In het district Kasungu in Malawi liep ons drie jaar durende waterprogramma af. Met de steun van de Vlaamse overheid verbeterden we er de toegang tot water- en sanitaire installaties voor de lokale bevolking. Een van de belangrijkste verwezenlijkingen was het herstellen van 26 waterpunten en het installeren van 10 nieuwe waterpunten. Dankzij deze 36 waterpunten hebben nu 3.420 huishouden toegang tot veilig water.