Meer weten over Rode Kruis in 2015

landen investeren in eerste hulp

Bij een noodgeval staat in België vaak al na enkele minuten een ambulance voor de deur. Helaas is er niet in alle landen meteen zorg in de buurt. Daar is er hoge nood aan mensen met kennis van eerste hulp. Daarom helpen we de lokale Rode Kruisverenigingen om meer mensen beter op te leiden in eerste hulp. Dat doen we met aangepaste technieken en richtlijnen per land. Onder onze leiding bundelde een team van lokale experts richtlijnen en didactisch materiaal voor eerstehulpcursussen in Afrika en India: African First Aid Materials (AFAM) en Indian First Aid Guidelines (IFAG).

We ondersteunen landen ook bij de uitbouw van hun eerstehulpsysteem. In 2015 hielpen we 10 landen: Botswana, Burundi, India, Lesotho, Malawi, Nepal, Oeganda, Swaziland, Zambia en Zimbabwe.

Zo gaven we aan achttien mensen uit Zuidelijk Afrika een training in het opzetten van educatiesystemen voor eerstehulplesgevers. Zij leiden op hun beurt nieuwe lesgevers op. Het doel is om tegen eind 2016 maar liefst 1.500 lesgevers te hebben opgeleid. Levensreddende eerste hulp wordt zo voor heel veel mensen meer toegankelijk.