Dit zal je ook interesseren

Nabestaanden begeleiden na vliegramp

Juli 2014

Op 17 juli haalt een luchtdoelraket een Boeing 777 neer boven het oosten van Oekraïne. Aan boord zijn verschillende Belgen. Onze dienst Dringende Sociale Interventie wordt gevraagd de nabestaanden te begeleiden bij de identificatie van hun overleden verwanten. Samen met onze partner, de Disaster Victim Identification unit van de federale politie, gaan we langs bij de familieleden van de Belgische slachtoffers voor een bijzonder moeilijk eerste gesprek. Nadien volgen er nog verschillende gesprekken met de verwanten.

De eerste lichamen komen op 23 juli aan in Nederland. IJzige stiltes, onbeschrijfelijke momenten. En dan begint het wachten op een positieve identificatie. Zodra die bevestigd is, wordt de overledene overgebracht naar België. Ook na de begrafenis blijven we de nabestaanden helpen. We ondersteunen hen als ze het identificatiedossier willen inkijken.

“Bedankt dat je erbij was, we hadden dit niet zonder jou kunnen doen. Volgens mij besef je zelf niet wat jij allemaal voor ons doet.” Een familielid van een Belgisch slachtoffer