Dit zal je ook interesseren

Mee strijden tegen ebola

November 2014

In 2014 breekt in West-Afrika een ebola-epidemie uit. Lokale Rode Kruisvrijwilligers schieten in actie om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Ze geven voorlichting, desinfecteren woningen, bergen lichamen en verzorgen patiënten in speciale ebolacentra van het Rode Kruis. Begin november schiet verpleegkundige Tim Das de medewerkers van het ebolacentrum in Kenema (Sierra Leone) te hulp.

We werken ook mee aan een onderzoeksproject van het Instituut voor Tropische Geneeskunde in Guinee. Bij inwoners van Guinee die genezen zijn van ebola nemen we op een veilige manier plasma af. We helpen mee onderzoeken of we besmette patiënten kunnen genezen met de antistoffen uit dat plasma en zo meer levens kunnen redden.

“Elke ochtend krijg ik telefoontjes om te horen hoeveel plaats we die dag hebben voor nieuwe patiënten in ons centrum. Gisteren had Freetown bijvoorbeeld 26 patiënten die op een bed wachten. We kunnen maar 60 patiënten tegelijkertijd aan en hadden slechts plaats voor 6 nieuwe gevallen…” Tim, hulpverlener in Sierra Leone.