Dit zal je ook interesseren

In drie uur tijd levens leren redden

Februari 2014

Op 12 februari 2014 redt Rita Van den Abbeel uit Affligem het leven van haar man. “We stonden samen te praten in de keuken. Plots nam mijn man zijn hartstreek vast en viel neer. Ik ben verpleegkundige en zag meteen dat de situatie kritiek was. Ik belde 112, de buurman en onze huisarts, en ik startte met hartmassage. De huisarts nam dat even later van me over terwijl ik mond-op-mondbeademing bleef doen. Pas twintig minuten later waren de hulpdiensten er. Zonder hartmassage en beademing zou mijn man het niet gehaald hebben.”

Rita’s man lag 9 dagen in coma en 12 dagen op intensieve zorgen. Hij herstelde volledig. Als verpleegkundige wist Rita hoe ze haar man kon helpen. Ze is ervan overtuigd dat iedereen dit kan leren. “Na het voorval volgde ik een cursus ‘Reanimeren en defibrilleren’. Ik zag dat het mogelijk is om op drie uur tijd te leren hoe je het leven kan redden van iemand die een hartstilstand krijgt en daarom wil ik zo veel mogelijk mensen aansporen om ook die cursus te volgen.”