Dit zal je ook interesseren

Efficiënt helpen na tyfoon

Januari 2014

De tyfoon Haiyan verwoest in november 2013 meer dan 1 miljoen huizen op de Filipijnen. Ons Benelux Relief noodhulpteam is snel ter plaatse om hulpgoederen te verdelen. Onze opdracht wordt op 7 januari 2014 voor de tweede keer verlengd. Het noodhulpteam blijft tot eind februari 2014 in de regio. Met de aankoop van golfplaten en zeilen helpen we de Filipijnen hun beschadigde woningen herstellen. We bouwen 1.400 latrines, 400 waterpompen en 20 water- en sanitaire voorzieningen. We leiden 200 lokale vrijwilligers op in rampenrisicobeheer en helpen 20 gemeenschappen bij het opstarten van waarschuwingssystemen. Deze systemen moeten hen tijdig waarschuwen bij een volgende ramp.

Samen met het Duitse en Nederlands Rode Kruis herstellen we 2.200 woningen en bouwen we 600 nieuwe huizen, waaronder 200 tyfoonbestendige woningen.

“Samen met Filipijnse Rode Kruisvrijwilligers bezochten we getroffen dorpen om na te gaan wie onze hulp het meest nodig had. Belangrijk was dat we voorrang gaven aan de meest kwetsbaren.” Anne, lid van het Benelux Relief noodhulpteam