Dit zal je ook interesseren

Betere eerste zorgen voor meer Afrikanen

Mei 2014

Een goede kennis van eerste hulp kan levens redden, ook in Afrika! Daarom ontwikkelen we sinds 2009 wetenschappelijk onderbouwde eerstehulprichtlijnen die aangepast zijn aan de Afrikaanse context: African First Aid Materials (AFAM). Op basis van AFAM werken de Rode Kruisverenigingen in Afrika didactisch materiaal uit voor hun eerstehulplessen. In 2014 verlenen we vier nieuwe AFAM-licenties: in Malawi, Ivoorkust, Zambia en Niger. Eind 2014 gebruiken 26 Rode Kruisverenigingen in Afrika AFAM.

Op 27 mei geeft de Vlaamse Regering een subsidie van 1 miljoen euro aan onze organisatie “voor de kwaliteitsverbetering van eerstehulpverlening in zuidelijk Afrika”. Dankzij deze steun kunnen we onze zusterverenigingen in Botswana, Lesotho, Malawi, Swaziland, Zambia en Zimbabwe helpen om meer mensen beter op te leiden in eerste hulp. Zo zijn zij beter voorbereid om levensbelangrijke eerste zorgen op zich te nemen.