Dit zal je ook interesseren

geslaagde donaties

Geef bloed

In 2014 namen we 372.759 geslaagde donaties af bij 184.734 donoren. Het aantal geslaagde plasmadonaties steeg in 2014 met 1,6% ten opzichte van 2013. Het aantal geslaagde bloeddonaties daalde met 4,8%. Dit heeft te maken met een verlaagde vraag door de Vlaamse ziekenhuizen, waar we zo precies mogelijk op inspelen.

• De meeste donoren geven bloed (161.049), gevolgd door plasma (20.402) en bloedplaatjes (3.268). Het aantal plasmadonoren steeg in 2014 met 3%.
  • 50,66% van de donoren is een vrouw. Bij de plasmagevers ligt het aantal vrouwen iets hoger.
  • 91% van de donoren is tussen 20 en 60 jaar. In 2013 werd de maximumleeftijd voor donoren van plasma en bloedplaatjes opgetrokken tot 71 jaar voor donoren die de afgelopen drie jaar al doneerden. Het aandeel van donoren ouder dan 60 jaar bedroeg in 2014 zo’n 9%.
  • Positieve bloedgroepen komen vaker voor dan negatieve bloedgroepen. Dat vertaalt zich ook in ons donorbestand: 81% heeft een positieve bloedgroep. De bloedgroepen die het meeste bloed komen doneren, zijn O+ en A+.