Dit zal je ook interesseren

pijlers structurele hulp

Waar zijn we actief?

Een van de zeven fundamentele beginselen van Rode Kruis is universaliteit. Elkaar helpen en solidair zijn, dat is onze bestaansreden. We zijn actief in heel de wereld en bieden hulp op lange termijn in landen die het nodig hebben. We werken daarvoor altijd samen met de lokale Rode Kruisvereniging en zetten voor onze structurele hulp in op twee pijlers: eerste hulp en veilig water, sanitair en hygiëne.

In veel landen is medische verzorging niet altijd beschikbaar door de slechte infrastructuur en de beperkte medische faciliteiten. Een goede kennis van eerste hulp kan dus levens redden! In 2014 hielpen we de lokale Rode Kruisverenigingen van Malawi, Burundi, Oeganda, Nepal, Namibië en India meer mensen beter opleiden in eerste hulp. Per land ontwikkelen we aangepaste technieken en richtlijnen.

We helpen onze zusterverenigingen in het Zuiden om goede water- en sanitaire voorzieningen te installeren en te herstellen. Door de bevolking te sensibiliseren over hygiëne, kunnen we heel wat ziektes voorkomen, ook op lange termijn. In 2014 boden we hulp in Malawi, Namibië, Burundi, Oeganda en Nepal.