Dit zal je ook interesseren

mensen leren reanimeren

Volg een opleiding

In 2014 leerden we 17.662 mensen reanimeren en defibrilleren. Ze leren hartmassage, mond-op-mondbeademing, en werken met een automatische externe defibrillator (AED). Een AED is levensreddend: reanimeren met een AED binnen de eerste drie tot vier minuten na een hartstilstand kan de overlevingskans van een slachtoffer doen stijgen tot 70%.

Bij Rode Kruis-Vlaanderen hebben mensen de keuze tussen een korte opleiding om enkel te leren reanimeren en defibrilleren of een uitgebreide cursus, waarin we ook andere eerstehulponderwerpen behandelen. In 2014 gaven we 1.506 opleidingen waarin reanimeren en defibrilleren aan bod kwam. Alle opleidingen werden gegeven door ervaren Rode Kruislesgevers.

Aan sommige opleidingen is ook een examen gekoppeld. Wie slaagt, ontvangt een brevet. In 2014 reikten we 10.780 brevetten uit aan cursisten die bewezen dat ze konden reanimeren en defibrilleren volgens de richtlijnen van de Europese Reanimatieraad.

Lees het verhaal van Rita die het leven van haar man redde.