www.rodekruis.be

Ga naar hoofdnavigatie.

U bent hier: home > pers > persberichten > 2009

De start van het Rode Kruis : 150 jaar Slag bij Solferino

Van verzorging op het slagveld tot grootste humanitaire organisatie ter wereld

150 jaar geleden, op 24 juni 1859, vindt in het Italiaanse dorpje Solferino een gruwelijke veldslag plaats tussen de Italiaans-Franse en de Oostenrijkse legers. Daarbij worden 40.000 doden en gewonden zonder zorgen aan hun lot overgelaten. De Zwitserse zakenman Henry Dunant die toevallig ter plaatse is, wordt in de ‘Chiesa Maggiore’ van Castiglione geconfronteerd met honderden huilende en kermende gewonden. Hij zoekt meteen vrijwilligers bij elkaar en begint de gewonden te verzorgen, ongeacht hun nationaliteit. Een visionaire daad die uiteindelijk leidt tot de oprichting van de grootste humanitaire organisatie ter wereld : het Rode Kruis.

Zonder zich een behoorlijke rust te gunnen, blijft Dunant drie dagen en drie nachten bij de gewonden. Hij tracht de geïmproviseerde hulpverlening te verbeteren en uit te breiden. De ‘man in het wit’ doet daarbij een beroep op de vrouwen uit de omliggende dorpen en samen helpen ze de gewonden van beide oorlogvoerende partijen. “Tutti fratelli” zeggen zij : “Wij zijn allen broeders”!

De oorsprong van het Rode Kruis
Terug in Genève blijft het inferno van Solferino Dunant achtervolgen. Meer dan een jaar lang werkt hij aan een boek dat in de herfst van 1862 verschijnt. ‘Un Souvenir de Solferino’ geeft een gedetailleerde en bijzonder kleurrijke beschrijving van de slag.

Hij beperkt zich echter niet tot een objectief oorlogsverslag maar doet ook voorstellen, onder andere “het oprichten in vredestijd van hulpmaatschappijen die in oorlogstijd de gewonden door toegewijde en bekwame vrijwilligers laten verzorgen”.

Ook ijvert hij voor een internationaal aanvaard en goedgekeurd verdrag waarin deze idee wordt bekrachtigd.

Als gevolg van deze voorstellen wordt in 1863 het Rode Kruis opgericht en wordt één jaar later het eerste Verdrag van Genève ondertekend door 16 Europese landen.

Anno 2009 zijn 186 landen aangesloten bij de Internationale Federatie van Rode Kruis en Rode Halve Maanverenigingen, die samen bijna 100 miljoen vrijwilligers groeperen. Daarmee is het Rode Kruis de grootste humanitaire organisatie ter wereld.

Rode Kruis-Vlaanderen van zijn kant telt bijna 14.000 vrijwilligers (in 256 lokale afdelingen) en 1.250 werknemers. De activiteiten van Rode Kruis-Vlaanderen situeren zich op de volgende domeinen: interventies, sociale hulp, vorming, internationale hulp, Jeugd Rode Kruis en bloedtransfusie.

Groots Rode Kruisfeest in Solferino
Van 24 tot 27 juni organiseert het Rode Kruis een groots feest in Solferino. Op het programma staan o.a. tentoonstellingen, trainingen, competities, infosessies en een nachtelijke fakkeltocht (‘Fiaccolata’) naar het slagveld.

Rode Kruis-Vlaanderen zal ter plaatsen zijn zelf ontwikkeld Tracing-spel opzetten en zal vertegenwoordigd worden door een 80-tal vrijwilligers die op donderdag per bus vertrekken vanuit Mechelen. Er is ook een ontmoeting van jongerenvertegenwoordigers uit de hele wereld, met deelname van een delegatie van Jeugd Rode Kruis.

Our World. Your Move.
Naar aanleiding van de 150ste verjaardag van de Slag bij Solferino zette het Internationale Rode Kruis een campagne op poten: “Our World. Your Move.”, waarin wordt benadrukt dat elke kleine bijdrage wel degelijk helpt om van de aarde een betere wereld te maken…
Alle info vind je op www.ourworld-yourmove.org.

Mechelen, 19 juni 2009